Jean Tourigny

Jean Tourigny

Chair, CPSQA, and Co-Chair, OPSQF / Président, ACQSP, et Coprésident, FQSPO

Jean Tourigny has over thirty years of experience with the Canadian Federal Public Service, mainly in positions with responsibility for corporate strategic functions. For the last 15 years or so, Jean has been leading Management Excellence initiatives in the areas of Results-Based Management, Performance and Accountability. 

 Jean spent 12 years in Central Agencies, including a number of years during which he lead the strategic & business planning and risk management functions for the Human Resources Branch of the Treasury Board Secretariat and then for the Public Service Human Resources Management Agency.

 Next, he went on to the Senate as Director of Strategic Planning with a mandate to modernize the strategic management infrastructure of the Senate Administration, the Agency responsible to support the functioning of the Senate.  Jean led initiatives in the areas of Strategic & Business Planning, Risk Management, Performance Measurement, service quality and administrative policy integration.

 As Director of Quality Management for Public Works and Government Services, Jean led a major Management Excellence Initiative to improve the quality of PWGSC’s products and services as well as its management practices in all key areas. As Director of Program Operations at Human Resources and Skills Development Canada, Jean applied his expertise to improve the regional delivery by Service Canada of a number of HRSDC’s labour market and social development programs.

 Jean is presently Director of Strategic Planning at Public Safety Canada where he leads the strategic management function of the Department, including the Management, Resources and Results Structure, the Program Alignment Architecture, the Performance Measurement Framework, Strategic Planning and Priority Setting, the Integrated Risk Management function, Business Planning, Performance Monitoring and the Management Accountability Framework. Jean is also responsible for liaising across the Public Safety portfolio to foster integrated approaches in the above areas.

 Jean is active as a volunteer in Management Excellence and Quality Management. He is the Chair of the Canadian Public Sector Quality Association and Co-Chair of the annual Ottawa Public Sector Quality Fair.

 

Jean Tourigny cumule plus de trente années d’expérience au sein de la fonction publique fédérale, principalement en tant que responsable de fonctions stratégiques dans diverses organisations.  Depuis une quinzaine d’années, Jean a dirigé des initiatives d’Excellence en gestion touchant la gestion axée sur les résultats, le rendement et la responsabilisation.

 Jean a œuvré douze ans au sein des organismes centraux, y compris un certain nombre d’années au cours desquelles il a dirigé les fonctions de planification stratégique & opérationnelle et de gestion du risque pour le Secteur des ressources humaines du Secrétariat du Conseil du Trésor, puis pour l’Agence de gestion des ressources humaines de la fonction publique.

 Ensuite on lui a confié le nouveau poste de Directeur de la planification stratégique du Sénat ainsi que le mandat de moderniser l’infrastructure de gestion stratégique de l’Administration du Sénat, l’agence responsable de soutenir le fonctionnement du Sénat.  Jean a mené des initiatives dans les domaines de la planification stratégique & opérationnelle, de la gestion du risque, de la mesure du rendement, de la qualité du service et de l’intégration des politiques administratives.

 À titre de Directeur de la gestion de la qualité à Travaux publics et Services gouvernementaux, Jean a dirigé une importante initiative touchant l’Excellence en gestion pour améliorer la qualité des produits et services de TPSGC ainsi que ses pratiques de gestion dans tous les domaines clés.  En tant que Directeur des opérations de programme à Ressources humaines et Développement des compétences, Jean a appliqué son expertise pour améliorer la prestation par les régions de Service Canada de divers programmes de main d’œuvre et de développement social de RHDCC.

 Jean est présentement Directeur de la planification stratégique à Sécurité publique Canada où il dirige la fonction de gestion stratégique du Ministère, y compris la Structure de la gestion, des ressources et des résultats, l’Architecture d’alignement des programmes, le Cadre de mesure du rendement, la planification stratégique ainsi que l’établissement des priorités, la gestion intégrée du risque, la planification opérationnelle, le suivi du rendement et le Cadre de responsabilisation de gestion.  Jean est également responsable d’assurer la liaison au sein du Portefeuille de la sécurité publique pour veiller à l’intégration des approches dans ses domaines de responsabilité.

 Jean est actif à titre de bénévole en Excellence en gestion et en Gestion de la qualité.  Il est le Président de l’Association canadienne de la qualité dans le secteur public et Coprésident de la Foire de la qualité dans le secteur public qui se tient chaque année.