D. Brian Marson

D. Brian Marson

Senior Advisor, Treasury Board of Canada Secretariat

Brian Marson is Senior Advisor, Service Transformation, Treasury Board of Canada Secretariat. He is well known and respected across Canada and internationally for his public service career, for his research and writing in public management and for his advocacy of excellence in public service. He is has three post graduate degrees from the University of BC and Harvard University in Economics, Public Administration, and Government.

He is the architect of the Government of Canada’s Service Improvement Policy, and guided the GoC Service Improvement Initiative which is now being emulated by other countries including New Zealand, Singapore, the UK and France. He co-founded the inter-governmental Institute for Citizen Centered Service in 2001 and oversaw the development of the Citizens First and Taking Care of Business National Surveys, and the Common Measurements Tool, all award-winning initiatives being adopted internationally. He also helped design the Government of Canada’s Management Accountability
Framework (MAF).

During his career he has served as Comptroller General of British Columbia, Assistant Secretary of the Treasury Board of Canada Secretariat; Deputy Secretary of the former Ministry of State for Economic Development; and Vice President of the Canada School of Public Service.

During his academic career, he has taught at Harvard, the University of Victoria and Queens University, and he has published numerous books and articles on public management, including: Public Financial Management; The Well Performing Government Organization; Good Practices in Citizen Centred Service; From Research to Results; and The New Public Organization. Most recently, his pioneering work on the Public Sector Service Value Chain, which links Employee Engagement, Service Outcomes, and Public Trust and Confidence has been adopted by governments across Canada and internationally.

Mr. Marson was a co-founder of Canadian University Service Overseas (CUSO) and is: past President of
the Institute of Public Administration of Canada; a Board Member of the National Quality Institute and the Canada Awards for Excellence; former Vice Chair of the Harvard Graduate Alumni Association (HGS); and a Fellow of the Institute for Citizen Centred Service. In 2006 he received the Heintzman Leadership Award for his work in promoting citizen-centred service around the world. In 2009 he received the Head of the Public Service Award for his contributions to innovative public management.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conseiller supérieur, Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada

Brian Marson est conseiller supérieur, Transformation des services, Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. C’est une personnalité très connue et respectée à l’échelle du Canada pour sa carrière à la fonction publique, ses recherches et les ouvrages qu’il a rédigés sur la gestion publique ainsi que sa mise en valeur de l’excellence dans la
fonction publique. Il possède trois diplômes d’études supérieures de l’Université de la C.-B. et de l’Université Harvard en économie, en administration publique ainsi que sur le gouvernement.

Architecte de la politique de transformation des services du gouvernement fédéral, il a également orienté l’Initiative d’amélioration des services que d’autres pays, y compris la Nouvelle Zélande, Singapour, le RU et la France, sont en train d’imiter. Il a été cofondateur de l’Institut intergouvernemental des services axés sur les citoyens en 2001 et il a supervisé l’élaboration des sondages nationaux Les citoyens d’abord et L’accent sur les entreprises de même que l’Outil de mesures communes, autant d’initiatives qui ont fait l’objet de prix et qui sont en train d’être adoptées à l’échelle internationale. Il aussi aidé à remanier le Cadre de responsabilisation de gestion (CRG) du gouvernement du Canada.

Au cours de sa carrière, il a travaillé comme contrôleur général de la Colombie Britannique, secrétaire adjoint au Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada, sous-secrétaire à l’ancien département d’État au Développement
économique et vice-président de l’École de la fonction publique du Canada.

Dans le cadre de ses activités universitaires, il a enseigné à l’Université Harvard, à l’Université de Victoria et à l’Université Queens, et il a publié de nombreux ouvrages et articles sur la gestion publique, y compris les suivants : Public Financial
Management; The Well Performing Government Organization; Good Practices in Citizen Centred Service; From Research to Results; et L’Administration Publique de l’Avenir. Les travaux
novateurs qu’il a tout dernièrement entrepris au sujet de la chaîne de valeur des services de la fonction publique, qui fait le lien entre la motivation des employés, les résultats au niveau des services et la confiance du public, sont aussi en
train d’être imités par les gouvernements à l’échelle du Canada ainsi qu’à l’échelon international.

M. Marson est cofondateur du Service universitaire canadien outre-mer (SUCO); ancien président de l’Institut d’administration publique du Canada; membre du conseil d’administration de l’Institut national de la qualité et des Prix
d’excellence du Canada; ancien vice-président de la Harvard Graduate Alumni Association (HGS); et boursier de l’Institut des services axés sur les citoyens. En 2006, il s’est vu décerner le Prix de leadership Heintzman pour ses travaux de promotion des services axés sur les citoyens partout au Canada et dans le monde. En 2009, il a reçu le Prix d’excellence de la fonction publique du Canad